Valg af åbning når du køber mundstykke

Når du vælger mundstykke går du først og fremmest efter klangen

Du vælger den klang du bedst kan lide, sådan er det. Men overvej lige om det Otto Link 9# mundstykke som du synes har en overfed klang og et vildt brøl er det rigtige valg på længere sigt. Mundstykkets klang afhænger nemlig af mange andre ting end lige netop åbningen. Den bestemmes først og fremmest af et blad, der passer til mundstykker, men også af kammerets størrelse, banens længde, materialet, flangernes bredde samt i øvrigt ligaturet.

Denne notits handler først og fremmest om valg af åbning
Der er en sammenhæng mellem hvad du spiller, hvordan du spiller, hvor rutineret du er og hvilken åbning du bør vælge på dit mundstykke.

Hvis du er rutineret og spiller langt inde på mundstykket, med åben embouchure, med kraftig tone og prioriterer solistisk udtryk frem for perfekt stemning kan du vælge en stor åbning. Fordi du spiller på denne måde får bladet lov til at svinge næsten lige så meget op som ned og behøver derfor ikke blive bøjet trods den store åbning. Til gengæld skal du ikke vælge hårdere blade end du kan spille uden netop at bøje dem.

Hvis du derimod er nybegynder eller spiller meget i ensemble, spiller klassisk, spiller langt ude på mundstykket med stram embouchure, prioriterer stemning frem for solistisk udtryk kan du med fordel vælge en mindre åbning. Til gengæld vil du automatisk, hvis ikke du er begynder, kunne spille på hårdere blade uden at de bøjer ret meget opad mod mundstykket.

Du passer sandsynligvis ikke helt ind i en af de 2 ovenstående kategorier. F.eks. er der absolut ingen sammenhæng mellem at være begynder og at være klassisk saxofonist. På samme måde behøver det ikke være udtryk for stor rutine at kunne blæse Århus havn op. Prøv at forstå logikken i de to tendenser jeg har skitseret og find ud af, hvad du har brug for af åbning. Måske har du i virkeligheden brug for flere mundstykker alt efter hvor mange og hvilke sammenhænge du spiller i. Måske har du brug for et kompromis hvis du spiller i ensemble med indlagte soli.

Faktisk kan det være en rigtig god ide at anskaffe sig et eller to mundstykker mage til det du spiller i forvejen for at kunne udnytte et blad i hele dets levetid. D.v.s. hvis du nu spiller på et tenormundstykke Otto Link 6* og du oplever, at et godt blad i løbet af et par dage bliver for blødt til at spille godt i toppen – f.ex. flageoletter – så skifter du bare til et Otto Link 7 og forlænger bladets levetid betragteligt uden at klippe det.

Konklusion
Meningen med ovenstående er simpelthen at sige: spil ikke med større åbning end du kan magte uden at bøje bladet.

Til sidst vil jeg komme med et godt råd. Når du køber mundstykke er det en god ide at købe nogle nye blade at prøve med. Start med at finde ud af hvilken åbning du vil spille og prøv derefter de forskellige mundstykker med denne åbning. Når du har købt mundstykket, så prøv evt. et ligature som forstærker den karakter du ønsker.

For at få en oversigt over mundstykkejunglen gå ind på www.saxgourmet.com

 

Til sidst skal jeg lige gøre opmærksom på:

Helge Solvang
Skibberhei 45
4817 His
Norge
helge@trakt.no

Han arbejder med refacing og specialtilpasning af mundstykker. Herom mere senere.